Drastycznie spadł odsetek biur będących w bardzo dobrej kondycji finansowej. Problemów z rentownością czy płaceniem zobowiązań na czas nie ma tylko 8 proc. firm. Rok temu w takiej sytuacji było ich 27 proc. – wynika z analizy przygotowanej na zlecenie DGP przez Bisnode D&B Polska. Odsetek biur w słabej i bardzo złej kondycji zwiększył się w tym czasie z 44 proc. do ponad 46 proc.

To efekt rosnącej konkurencji. Od stycznia do czerwca w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych zarejestrowano prawie 300 biur podróży, o 5 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Nowe podmioty działalność zaczynają od sprzedaży wycieczek do Egiptu i Tunezji, gdzie najłatwiej pozyskać partnerów do współpracy na korzystnych warunkach.

Przy kontraktowaniu hoteli biura nie przewidywały, że zamieszki w Egipcie przybiorą aż taką skalę – zauważa Jacek Dąbrowski z firmy konsultingowo-badawczej TravelData.

Z kolei Tunezja wciąż nie odbudowała zaufania po arabskiej wiośnie z 2011 r. Popyt na wyjazdy do Egiptu spadł o 11,3 proc. w pierwszym półroczu, a do Tunezji o 15 proc. - wynika z raportu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki. Słabsze wyniki biur to także efekt obowiązujących od 14 maja nowych, znacznie większych gwarancji ubezpieczeniowych, które są dodatkowym kosztem.