Ruch to zdrowie

Jeśli planujesz wyjazd na narty, ale „ostatnio” na uprawianie sportu brakowało ci czasu, warto pomyśleć o odpowiednim treningu. Aby z czystym sumieniem rozpocząć sezon narciarski, serie ćwiczeń rozciągających mięśnie i przygotowujących organizm do wysiłku fizycznego powinno się rozpocząć co najmniej sześć tygodni przed wyjazdem na stok. Staranne przygotowanie do sezonu, a więc odpowiednie wzmocnienie mięśni, szczególnie nóg, ale także mięśni posturalnych, a więc grzbietu, brzucha, a także barków, ma ogromne znaczenie dla naszego bezpieczeństwa na stoku. Aby więc wyjazd na narty był tylko przyjemnością, pamiętaj o tym, by odpowiednio przygotować swój organizm.

p

Najłatwiejszym sposobem na dobre i rzetelne przygotowanie się do wyjazdu na narty jest codzienne bieganie połączone z odpowiednimi ćwiczeniami. Dla osób będących na bakier z joggingiem ciekawą alternatywą może być tzw. Nordic Walking, czyli szybki marsz z użyciem odpowiednich kijków. Te formy ruchu powinny być uzupełnione ćwiczeniami ściśle związanymi z jazdą na nartach.

Sucha zaprawa

Grupy mięśniowe, którymi powinniśmy się najintensywniej zająć, to te, które są najbardziej zaangażowane na stoku, a więc łydki, uda, pośladki, ale także brzuch, obręcz barkowa i grzbiet. Przykładowy trening na powyższe grupy mięśniowe:

1. przysiady z ciężarkami w rękach, w staniu wykonujemy naprzemienne wymachy wyprostowanych nóg do boku (możemy się podeprzeć o ścianę dla utrzymania równowagi)

2. w klęku podpartym wykonujemy naprzemienne wymachy nóg w tył z obciążnikami na kostkach

3. w leżeniu na plecach z nogami ugiętymi w kolanach spinamy mięśnie brzucha

4. w leżeniu na plecach wykonujemy „rowerek”

5. w staniu prostujemy ramiona nad głową, trzymając w obu dłoniach hantle

6. w leżeniu na brzuchu wykonujemy uniesienie grzbietu nad podłoże.

Polecamy także ćwiczenia na schodach. Możemy po nich wchodzić, schodzić w zmiennym tempie, a także wskakiwać na stopnie obunóż lub naprzemiennie raz na jedną, raz na drugą nogę. To ciekawe ćwiczenia, a zarazem niesamowicie skuteczne, jeżeli chodzi o rozwój mięśni nóg, a także wytrzymałość organizmu.

Skompletuj strój

Jeśli na narty wybierasz się po raz pierwszy i właściwie nie wiesz, czy złapiesz bakcyla – nie inwestuj przesadnie w garderobę, która nie należy do najtańszych – kurtka to koszt od ok. 300 – 400 zł wzwyż, podobnie spodnie. Dlatego na pierwsze narty – jeśli masz taką możliwość – pożycz je od znajomych albo poluj na sezonowe przeceny. Jeśli jednak ten pierwszy raz masz już za sobą – i nie jest to ostatnia przygoda na stoku, bardzo starannie skompletuj swój narciarski strój.

Pierwszą rzeczą, na którą powinniśmy zwrócić uwagę, jest bielizna. Pomimo niskich temperatur na stoku podczas zjazdów nasze ciało często bardzo się poci. Aby temu zapobiec, możemy zaopatrzyć się w specjalną bieliznę oddychającą, która ochroni przed nadmiernym przegrzaniem. Z pewnością wpłynie to na nasze lepsze samopoczucie po ciężkim dniu na stoku.

Jeśli chodzi o kurtkę narciarską, to w jej wyborze ważnych jest kilka elementów. Podstawowym kryterium wyboru powinna być wygoda i odpowiednie dopasowanie kurtki do ciała. Kurtka nie powinna być za długa, tak aby nie ograniczała naszych ruchów. Ważne są niewątpliwie wywietrzniki, które podobnie jak termoregulująca bielizna zapobiegają spoceniu. Warto zwrócić też uwagę na odpowiednie zabezpieczenie kieszeni przez specjalne suwaki nieprzepuszczające wody. Podczas upadku doskonale zabezpieczają kiszenie. Jest to ważne, zwłaszcza jeśli bierzemy ze sobą dokumenty czy telefon komórkowy.

Bieliznę i kurtkę już mamy, czas więc na spodnie. W tę część garderoby – jak przekonują doświadczeni narciarze – warto zainwestować. Choć na pierwszy raz niekoniecznie te największe pieniądze. W spodniach przede wszystkim powinniśmy czuć się swobodnie. Ważne jest, by kupić je trochę dłuższe, ponieważ kiedy nałożą się na buty narciarskie, staną się automatycznie krótsze.

Buty narciarskie

To bardzo ważny element narciarskiego wyposażenia. Często pełnią większą rolę niż narty, ponieważ to one odpowiadają za nasze ruchy. But nie powinien być za ciasny, ale też i za luźny, tak aby przy ugięciu w nim nogi pięta nie unosiła się do góry. Musimy mieć w nim pełną kontrolę nad naszą stopą. Nieodpowiednie dopasowanie buta może grozić skręceniem kostki. Poza tym w bucie ważną rolę pełni jego twardość – im silniejsze nogi i większa masa ciała, tym powinna być większa twardość buta. Ważną rolę przy wyborze butów pełni także poziom zaawansowania narciarza. Słabsi (zarówno pod względem fizycznym, jak i umiejętności) powinni nosić buty o niskiej twardości, ponieważ taki narciarz nie wkłada w jazdę dużo siły.

A same narty? Przede wszystkim dopasowanie ich zależy od naszych umiejętności. Osoby, które bardzo dobrze radzą sobie na stoku, powinny kupić narty dla zaawansowanych. Są one bardziej elastyczne i lepiej przystosowują się do trudnych warunków na stoku. Narty kupujemy, dopasowując je do wzrostu. Długość narty powinna być o ok. 10 cm krótsza od naszego wzrostu.

Niektórzy z pewnością zapytają o kijki. Otóż pełnią one głównie funkcję nadawania równowagi oraz ułatwiają wstanie po upadku. Pomagają też przy nabieraniu prędkości. Długość kijków powinniśmy dobierać tak, żeby podczas wbicia ich w śnieg nasza ręka ugięła się w łokciu pod kątem prostym.

Bardzo często, kompletując strój narciarski, zapominamy o jeszcze jednym ważnym elemencie – kasku. Często nie docenia się jego roli, choć podczas upadku przy dużej prędkości to właśnie on ochrania głowę i zabezpiecza przed wstrząsem mózgu. Z pewnością kask jest jedną z ważniejszych rzeczy odpowiadających za nasze bezpieczeństwo. Warto się więc w niego zaopatrzyć. Podobnie zresztą jak w gogle, które przydają się podczas jazdy – zwłaszcza gdy pada śnieg.

Zadbaj o sprzęt

Przed wyjściem na narty nie zapomnijmy także sprawdzić naszego sprzętu, ponieważ nieodpowiednio przygotowane narty, nie pozwolą nam w pełni skorzystać z uroków narciarstwa. Nawet na dobrze przygotowanym stoku tępe krawędzie nie będą nam trzymały nart, a suchy ślizg będzie utrudniał nasze wymarzone skręty.

Przed wyjazdem w góry należy więc odpowiednio przygotować sprzęt.

Każdy zabieg powinno się zacząć od oczyszczenia z brudu i wysuszenia nart. Następnie trzeba wypełnić ubytki w ślizgach i wyrównać cykliną. Należy też wyrównać i naostrzyć krawędzie nart. Ślizgi natomiast zapuścić parafiną na gorąco żelazkiem, którą zostawiamy aż do wystygnięcia i ściągamy ze ślizgu, przecierając go dodatkowo bawełnianą szmatką. Nie zapomnijmy jeszcze sprawdzić nastawienia wiązań, ponieważ rok wcześniej mogliśmy być np. lżejsi.

Jeśli jednak nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie przygotować narty do sezonu, śmiało można je oddać do punktu serwisowego, w którym pracują fachowcy.

Przydatne strony

www.narty.pl

www.skionline.pl

www.4f.com.pl

www.carving.com.pl

www.skiteam.pl

www.gielda.r-evolution.pl

SZKOŁY NARCIARSKIE

- Szczyrk

BSN Beskidzka Szkoła Narciarska
ul. Narciarska, Szczyrk
tel: 602 117 312
www.bsn.com.pl
szkola@bsn.com.pl

NOVA Szkoła narciarska
Os. Beskid 4, Szczyrk
tel: (033) 49 88 440, 609 501 601
www.szkolanarciarska.pl
biuro@nova.szczyrk.pl

NAUKA JAZDY NA NARTACH I SNOWBOARDZIE

Centrum, ul. Beskidzka 83, Szczyrk
Czyrna, główny parking, Szczyrk
tel: 664 784 094, 507 831 431
www.szczyrk-narty.pl
e-mail: biuro@szczyrk-narty.pl

- Karpacz

SKI – SPORT
58-540 Karpacz, ul. Turystyczna 4
tel. 075.76 19 219, fax 76 19 618, kom 0501.090 139
e-mail: skisport@vp.pl

- Zakopane

Szkoła Narciarska Strama Katarzyna – Nosal
Polana pod Nosalem, Zakopane
tel. 018 2011441, fax 018 2012971
e-mail: szkola@nosal.pl, szkola@strama-sport.pl

Szkoła SKI TATRY – nauka jazdy na nartach i snowboardzie
Polana Szymoszkowa 2
tel.: 018 2017230, fax 018 2017231

Szkoła narciarska Pod Butorowym
ul. oś. Czajki, Zakopane
tel. 0 603 055 577
e-mail: mariuszh@wp.pl

Licencjonowana Szkoła Narciarska „Harenda-Sport”
Biuro szkoły przy ośrodku narciarskim „Harenda Zakopane”
tel/fax.: (0048) 18 20614-51, tel kom.: 502 025 628
www: www.harenda-sport.pl
e-mail: szkola@harenda-sport.pl

Instruktorzy

Zakopane – Gubałówka – przy wyciągu Gubałówka Północna
tel. 0 608 731 950