W ponad rok powstało siedem przystanków tramwaju wodnego i trzy przystanie: kajakowa (Żabi Kruk) i dwie żeglarskie (Tamka i Sienna Grobla II). Tramwaje będą kursowały dwiema trasami: Żabi Kruk - Westerplatte oraz Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa.

Prezes realizującej połączenia Żeglugi Gdańskiej Jerzy Latała poinformował, że tramwaj może zabrać maksymalnie 40 osób, a także pięć rowerów. Rejsy będą się odbywać od najbliższego wtorku do 30 września.

Tramwaje są niewielkie i niewysokie, dlatego będą mogły przepływać m.in. wąskimi kanałami i pod niskimi mostami.

Zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Alicja Kraska dodała, że każdego dnia na każdej z tras odbędą się trzy rejsy w tę i z powrotem. Ceny biletów w jedną stronę to 10 zł (normalny) i 5 zł (ulgowy oraz opłata za rower). Rejs w jedną stronę trwa ponad dwie godziny.

Jest sporo przystanków na trasie, do każdego trzeba przycumować i odcumować. Tramwaje nie mogą rozwinąć większej prędkości ze względu na ograniczenia obowiązujące w porcie, na terenie którego znajduje się większość tras - wyjaśniła.

Przewodniczący Rady Miasta Gdańska Bogdan Oleszek zwrócił uwagę, że dzięki tramwajowi ożywiona zostanie zapomniana część miasta, bo do zaniedbanych dzielnic trafi teraz więcej turystów.

Przystanki tramwaju wodnego zostały zbudowane na Westerplatte, przy Twierdzy Wisłoujście, przy ul. Wiosny Ludów, na Targu Rybnym, przy Narodowym Centrum Żeglarstwa, Zielonym Moście i w Górkach Zachodnich. Przystanie wraz z przystankami przy Żabim Kruku, Siennej Grobli II i Tamka dysponują ponad 50 miejscami dla jednostek pływających.

Dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Gdańsku Marcin Dawidowski poinformował, że zrealizowano pierwszy etap programu, mającego na celu aktywizację dróg wodnych w mieście. "Jeszcze długa droga przed nami, aby Gdańsk stał się Amsterdamem, ale trzeba się rozwijać i miasto pokazuje, że frontem do wody stoi". Na terenie Gdańska jest 109 km szlaków wodnych.

Koszt realizacji projektu wyniósł ponad 37 mln zł, z czego ok. 17 mln zł to fundusze unijne; pozostałą część sfinansowało miasto. "Program ożywienia dróg wodnych w Gdańsku" realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, w partnerstwie z Muzeum Historycznym Miasta Gdańska.