1. Bagaż podręczny

Bagaż, który zabieramy ze sobą na pokład, wliczony jest w cenę biletu. Zwykle linie lotnicze nie precyzują, w co ma być zapakowany, ale ściśle określają jego wymiary i wagę. Każdy przewoźnik robi to sam. Choć w większości przypadków każdy pasażer niezależnie od wieku może zabrać jedną sztukę takiego bagażu, to istnieją wyjątki. Np. Ryanair pozwala na zabranie dwóch sztuk, a inni przewoźnicy dopuszczają osobną torbę z laptopem, zakupami ze strefy wolnocłowej albo wózek dziecięcy. Z kolei jeszcze inni nie umożliwiają przypisania jednej sztuki bagażu najmłodszym pasażerom. Takie informacje najlepiej sprawdzać tydzień czy dwa przed wylotem na stronie internetowej lub dzwoniąc pod numer operatora lotu.

W bagażu podręcznym możemy umieścić wszystko, co nie jest zakazane, ale niektóre towary podlegają pewnym ograniczeniom, np. płyny (w tym kosmetyki i żywność), alkohol i wyroby tytoniowe. Warto też przygotować się do kontroli bezpieczeństwa: pasażer jest wtedy proszony o wyjęcie kosmetyczki z płynami w przezroczystych butelkach, elektroniki, zakupów ze strefy wolnocłowej itd. Takie rzeczy warto mieć na wierzchu.

Ograniczeniom nie podlega to, co mamy na sobie. Jeżeli decydujemy się na lot tylko z bagażem podręcznym, trzeba ściśle przestrzegać limitów wagowych. Dobrym pomysłem jest założenie na siebie najcięższych butów i okrycia wierzchniego. Brytyjczycy szyją nawet specjalne płaszcze pozwalające na zabranie dodatkowych kilogramów bagażu. To wszystko oczywiście w granicach rozsądku – podróż w kilku swetrach albo w okryciu ważącym 10 kilogramów nikomu nie sprawiłaby przyjemności.

Kluczową kwestią są wymiary bagażu podręcznego. Oto przykładowe zestawienie maksymalnych wymiarów bagażu podręcznego w najpopularniejszych liniach lotniczych dla klasy ekonomicznej:

Wizz Air

Ryanair

LOT

Air France

Austrian

Lufthansa

1 szt.

2 szt.

2 szt.

1 szt.

2 szt.

2 szt.

42x32x25 cm lub 56x45x25*, 10 kg

55x40x20 cm oraz 35x20x20 cm, 10 kg

55x40x23 cm, 8 kg + torebka lub torba na laptopa

55x35x25 cm, 12 kg

55x40x23 cm, 8 kg + torebka lub torba na laptopa

50x40x23 cm, 8 kg, + 30x40x10**

*Jeżeli bagaż przekroczy pierwszy rozmiar, a mieści się w drugim, trzeba uiścić opłatę.
**B.d. dot. ciężaru. Zamiast dodatkowej torby można zabrać nosidełko lub wózek.

Limity dla klasy biznesowej:

Wizz Air

Ryanair

LOT

Air France

Austrian

Lufthansa

nd.

2 szt

 3 szt.

2 szt. + inne

3 szt.

3 szt.

55x40x20 cm oraz 35x20x20 cm, 10 kg

2 szt. 55x40x23, 9 kg + torebka lub torba na laptopa

55x35x25 cm, 40x20x35 cm, 1 pokrowiec ze strojem wizytowym, 1 szt. akcesoriów,  18 kg

55x40x23 cm, 8 kg + 57x54x154 kg  + torebka lub torba na laptopa

2 szt.: 50x40x23 cm lub torby składane na ubrania 57x54x15 , 8 kg, + 30x40x10*

*B.d. dot. ciężaru. Zamiast dodatkowej torby można zabrać nosidełko lub wózek.

2. Bagaż rejestrowany

Bagaż rejestrowany to ten, który jest pakowany do luku. Pozwala na zabranie większych rzeczy oraz tych, które są zakazane w bagażu podręcznym. Nadana na lotnisku torba czy walizka nie zajmą nam rąk w czasie przesiadki. Niektóre produkty podlegające restrykcjom można przewozić bez ograniczeń albo w dużych ilościach, przynajmniej na transach międzynarodowych – kosmetyki, alkohol (do UE) a także ostre przedmioty takie jak śledzie do namiotu, scyzoryki itd. Takie informacje warto jednak sprawdzić jeszcze przed wylotem, bo niektóre kraje wprowadzają swoje ograniczenia. Niezależnie od linii nie pozwala się na przewożenie środków łatwopalnych: butli biwakowych z propanem-butanem, latarek gazowych, rozpałek z węgla drzewnego, petard, zapalników i paliwa, a także niebezpiecznych substancji chemicznych: gazów obezwładniających, materiałów radioaktywnych, gaśnic, trucizn, itp. Broń i amunicję należy zgłaszać w trakcie odprawy. W sprawie wózków inwalidzkich i dziecięcych dobrze jest już wcześniej zadzwonić do linii lotniczych i ustalić szczegóły.

Oprócz tego, że zwykle dodatkowo płatny bagaż podwyższa cenę podróży, trzeba pamiętać, że zdarzają się zaginięcia lub uszkodzenia po przewożeniu w luku. Na taką ewentualność warto się ubezpieczyć.

Oto porównanie rozmiarów, wagi i kosztów bagażu rejestrowanego w klasie ekonomicznej. Klasa biznesowa ma większe limity. Pierwsza cena dotyczy lotów poza sezonem, druga lotów w czasie jego trwania. 

Wizz Air

Ryanair

LOT

Air France

Austrian

Lufthansa

32 kg

2 szt. 15 kg lub 20 kg

23 kg,  łączne wym. 158 cm

23 kg, łączne wym. 158 cm

20 kg, łączne wym. 158 cm

23 kg, łączne wym. 158 cm

63-83 zł, 105-126 zł

71-95 zł, 119-166 zł

W cenie biletu

W cenie biletu lub 65 zł*

W cenie biletu

W cenie biletu

*płatny tylko w niektórych klasach

Tabela dla klasy biznesowej:

Wizz Air

Ryanair

LOT

Air France

Austrian

Lufthansa

nd.

2 szt. 20 kg

2 lub 3 szt. po 32 kg* o wym. łącznych 158 cm każda

2 szt. po 32 kg o wym. łącznych 158 cm każda

30 kg lub 2 szt. po 32 kg **

2 szt. po 32 kg, o wym. łącznych 158 cm każda

1 szt. w cenie biletu

W cenie biletu

W cenie biletu

W cenie biletu

W cenie biletu

* 2 szt. w połączeniach międzynarodowych, 3 szt. w połączeniach międzykontynentalnych
** 32 kg to limit na trasach dalekiego zasięgu do USA i Kanady

3. Bagaż podręczny czy rejestrowany?

Każde rozwiązanie może być dobre w zależności od sytuacji. Jeżeli lecimy na kilkudniowy City Break do europejskiego miasta, nie ma sensu dopłacania za dodatkowy bagaż. Podobnie rzecz się ma, gdy wybieramy się w miejsce z dobrą infrastrukturą, gdzie można spokojnie dokupić to, czego potrzebujemy, np. kosmetyki. Oszczędzamy czas odprawy i pieniądze, nie musimy też się martwić o zgubienie bagażu lub jego uszkodzenie.

Dopłacanie za bagaż rejestrowany ma sens wtedy, gdy naprawdę tego potrzebujemy: podróżujemy z rodziną albo na dłużej. Jeżeli zależy nam na przewiezieniu pamiątek takich jaki wino, naturalne kosmetyki czy np. nóż z ręcznie rzeźbioną rękojeścią, możemy to zrobić tylko w luku bagażowym. To rozwiązanie pozwala też na przewiezienie większych gabarytów i sprzętu sportowego, a przy okazji bagaż nie zajmuje nam rąk w czasie przesiadki.

Gdy nie możemy się zdecydować, czy opłaca się dokupić bagaż w luku, warto sprawdzić, jak kształtuje się cena biletu z bagażem w tanich liniach, a jak u regularnych przewoźników. Tym pierwszym przeważnie opłaca się naliczać duże dodatkowe opłaty za bagaż. Może się wtedy okazać, że cena jest porównywalna do kosztu biletu regularnych linii, a te często nie pobierają dodatkowej opłaty za bagaż rejestrowany, a oferują lepsze warunki podróży i bufet w cenie.

CZYTAJ WIĘCEJ: Płyny, elektronika, jedzenie. Jak się pakować, żeby nie mieć problemów na lotnisku? >>>

ZOBACZ TAKŻE: Jak odprawić bagaż na lotnisku? Jak wygląda odprawa online? >>>