Autorzy badania oceniają, że w związku z rozpoczynającymi się wakacjami co czwarty ankietowany przeznaczy na ten cel nie więcej niż 1 000 zł na osobę. "Jednocześnie aż 30 proc. z nas nie przewiduje żadnego wydatku związanego z urlopem" - czytamy w komunikacie.

Reklama

Zgodnie z badaniem, najczęściej deklarowane przez Polaków wakacyjne wydatki mieszczą się między 501 a 1000 zł na głowę (18,6 proc.), natomiast 15,7 proc. planuje wydać na wakacje od 1 000 do 2 000 zł. Tymczasem, jak zauważono powołując się na dane travelplanet.pl, zagraniczne wakacje w tym roku kosztują średnio 2 485 zł od osoby.

"Kwotę pozwalającą na taki wydatek, tj. powyżej 2 000 złotych zaplanowało w domowych budżetach jedynie 19,5 proc. badanych" - podano w raporcie.

Wyniki ankiet pokazały, że najwięcej osób, które przewidziały wydatki na urlop to mieszkańcy dużych miast (między 250 a 500 tys.) oraz w małych (do 50 tys. mieszkańców). Z kolei na wsiach najwięcej jest osób, które na urlop nie wybierają się w ogóle (41 proc. nie planuje takiego wydatku). W skali całego kraju wydatków urlopowych nie planuje co trzeci Polak.

Reklama

"W najlepszej sytuacji, jeśli chodzi o zasobność wakacyjnego portfela, są mieszkańcy metropolii (powyżej 500 tys. mieszkańców). W tej grupie aż połowa poniesie wydatek większy niż 1 000 złotych na osobę. Najmniej pieniędzy poświęcą na ten cel mieszkańcy wsi. Jedynie 23 proc. planuje wydać więcej niż 1 000 złotych per capita na letni wypoczynek" - napisano.

W przypadku mieszkańców małych (do 50 tys.), średnich (do 250 tys.) i dużych miast (do 500 tys.) udział osób, które w wakacje wydadzą ponad 1 tys. zł wynosi odpowiednio: 38,1 proc, 39,1 proc. i 34,6 proc.

Jednocześnie, jak wskazano, ponad połowa badanych dostrzega pozytywne aspekty korzystania z karty kredytowej podczas urlopu. W podróży taką kartą Polacy najchętniej płaciliby za paliwo (25,6 proc.), rezerwację noclegów (12,8 proc.) oraz wyżywienie (11,9 proc.). Pytani o największe zalety korzystania z karty kredytowej podczas wyjazdów obok wygody (27 proc.) oraz możliwości płacenia w obcej walucie (18,1 proc.) podawano także posiadanie pieniędzy "na czarną godzinę" (10,6 proc.).

Reklama

Badanie zrealizowano na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych rozmów. W badaniu uczestniczyła reprezentatywna grupa tysiąca osób, dorosłych Polaków.