"Jeśli naprawdę chcemy skłonić ludzi do podróżowania koleją oraz żeby na średnich dystansach pociągi mogły konkurować z samolotami, to musimy zaoferować pasażerom spójne usługi planowania podróży i rezerwacji biletów. System ten powinien dorównać lotniczemu" - powiedział unijny komisarz ds. transportu Siim Kallas.

Reklama

"Chcemy, żeby w przyszłości zarezerwowanie biletu kolejowego z Barcelony do Brukseli, Berlina, czy Bratysławy było tak samom łatwe jak rezerwacja lotnicza na tej trasie. Ustanowienie w UE wspólnego formatu rozkładów jazdy i informacji o opłatach oraz udostępnienie ich operatorom to pierwszy krok na drodze do paneuropejskiego systemu planowania i rezerwacji połączeń kolejowych" - dodał.

W czwartek Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie, które wymusi na przewoźnikach kolejowych i sprzedawcach biletów standaryzację danych o rozkładach jazdy, wolnych biletach i innych informacji potrzebnych pasażerom. Jednocześnie rozporządzenie wymaga od operatorów (np. internetowe strony do wyszukiwania połączeń i rezerwacji biletów), by udostępniały, nawet swoim konkurentom, na publicznych domenach w sieci informacje o dostępnych połączeniach i rozkładach. Jeśli jednak chodzi o informacje o wynegocjowanych z przewoźnikami cenach biletów i opłatach, to operatorzy mogą je zachować tylko dla swoich partnerów rynkowych.

Rzeczniczka komisarza Kallasa Helen Kearns podkreśliła, że Komisja podjęła inicjatywę, ponieważ z utworzeniem zintegrowanego systemu informacji o połączeniach kolejowych "mimo prób, nie poradziły sobie firmy przewozowe". "Gdy mówimy o połączeniach lotniczych, to mamy do czynienia z kilkuset najważniejszymi lotniskami, natomiast w przypadku kolei sprawa jest o wiele bardziej skomplikowana. Na terenie UE jest ok. 55 tys. stacji" - wyjaśnił urzędnik KE.

Reklama

Następny prawny krok w kierunku zintegrowanego systemu rezerwacji na unijnych kolejach KE ma wykonać w 2012 roku. Zobowiąże wówczas firmy kolejowe i sprzedawców biletów do przystosowania swoich systemów informatycznych do wyznaczonych na poziomie UE standardów tak, by "informacje mogły być wymieniane i używane przez wszystkich operatorów w różnych systemach rezerwacji i sprzedaży biletów na obszarze UE".

Komisja zauważa, że chociaż dostosowanie kolejowych systemów IT może kosztować, to jednocześnie stanadaryzacja i swobodna wymiana informacji zwiększy sprzedaż biletów. "Jeśli do 2012, 2013 roku informacje będą dostępne i swobodnie wymieniane, to w 2014-15 roku można spodziewać się nowych usług na tym rynku" - powiedziała Kearns. Chodzi o zintegrowane, powszechnie dostępne wyszukiwarki i systemy rezerwacji połączeń kolejowych w całej UE.