"Jako osoba, która jest niepełnosprawna po skoku do wody <<na główkę>>, wiem, jak ważne są działania edukacyjne i przestrzeganie przed skutkami brawurowych zachowań nad wodą" - powiedział prezes Stowarzyszenia "Integracja" Piotr Pawłowski. "Celem naszej kampanii jest uświadomienie potencjalnych skoczków, że każdy nieprzemyślany skok może przynieść nieprzewidziane skutki" - dodał.

Reklama

Rzecznik praw dziecka Marek Michalak apelował, by "zawczasu wpajać dzieciom podstawowe zasady bezpieczeństwa, a podczas wypoczynku dbać o to, by nie zrobiły sobie krzywdy". "Jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo naszych dzieci" - zaznaczył.

W ramach kampanii prowadzone będą lekcje bezpieczeństwa na terenie całej Polski. Ich uczestnicy dowiedzą się m.in., jak udzielić pomocy ofierze nieszczęśliwego wypadku, poznają zasady pierwszej pomocy. Zajęcia prowadzone są przez strażników miejskich. W lipcu rozpocznie się konkurs na najciekawszą formę artystyczną (rysunek, piosenkę i hasło) promującą akcję.

Szczegóły konkursu zostaną zamieszczone na stronie www.plytkawyobraznia.pl. Na portalu znajdą się informacje dla nauczycieli, wychowawców, kolonii i obozów. W kampanię zaangażowane są: straże miejskie, policja, Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe (WOPR), Polskie Koleje Państwowe (PKP) oraz Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze (PTTK).

W ramach akcji w metrze warszawskim od czerwca do sierpnia pojawią się ramki z hasłem "Płytka wyobraźnia to kalectwo", a w miastach wojewódzkich, zwłaszcza nad Bałtykiem, w woj. warmińsko-mazurskim oraz pomorskim, w lipcu pojawią się billboardy. Akcja potrwa do końca wakacji.

Według danych inicjatorów kampanii 740 osób rocznie w Polsce ulega urazom kręgosłupa, z czego 25 35 proc. (180-260 osób) doznaje urazu rdzenia kręgowego. Największy procent, bo aż 61 proc. urazów kręgosłupa w odcinku szyjnym, zanotowano w wyniku skoku do wody.