Założyciel Profitroom Marcin Dragan podkreślił, że autorzy badania chcieli sprawdzić, na ile epidemia koronawirusa wpłynie na wakacyjne plany Polaków. Chcieliśmy uzyskać możliwie najbardziej wiarygodny przegląd sytuacji związanej z popytem na wyjazdy i wymagania gości hotelowych – zaznaczył. Firma przeprowadziła sondaż wśród ponad 10 tys. Polaków.
Aż 80 proc. wszystkich respondentów planuje w tym roku wyjazd wakacyjny, ale ponad 90 proc. z nich zamierza wypocząć w kraju. Zdecydowana większość Polaków wciąż czeka na rozwój sytuacji i jeszcze nie dokonała rezerwacji pobytów – podali autorzy badania.
Prawie 70 proc. ankietowanych zadeklarowało chęć wyjazdu na wakacje w lipcu lub sierpniu, a ponad jedna trzecia zakłada możliwość wyjazdu wczesną jesienią we wrześniu lub październiku. Według badania większość ankietowanych będzie wypoczywać przez tydzień, a na dwutygodniowy urlop zdecyduje się co trzeci ankietowany. Jeśli deklaracje respondentów okażą się prawdziwe, nie dla wszystkich chętnych może wystarczyć miejsc. Tym bardziej, że otwarcie hoteli planowane jest dopiero w drugim etapie "odmrażania" gospodarki – ocenił Dragan.
Wpływ epidemii widać w odpowiedziach na pytania związane z zabezpieczaniem obiektów. W tym roku bardziej niż zwykle zachowanie wzmożonej higieny i procedur bezpieczeństwa będzie decydowało o wyborze miejsca spędzenia urlopu – ocenił Dragan
Wyniki badania wskazują, że niemal 90 proc. ankietowanych uważa przygotowanie hoteli pod kątem bezpieczeństwa epidemicznego za istotne. Najczęściej wymieniane przez respondentów działania to częsta dezynfekcja powierzchni wspólnych, punkty do dezynfekcji rąk, zmiany w funkcjonowaniu restauracji czy ograniczenie liczby przebywających w miejscach wspólnych – podali autorzy.
Ponad 61 proc. badanych zadeklarowało, że na tegoroczne wakacje przeznaczy podobną kwotę, jak w ub. roku. Co czwarta rodzina będzie zmuszona wydać mniej. Ale aż 10 proc. badanych gotowa jest wydać na tegoroczne wakacje więcej – wynika z sondażu.
Według zajmującego się m.in. psychologią PR dr. hab. prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu Jacka Trębeckiego wyniki badania nie są zaskakujące. Wyjazd na wakacje dla większości rodzin stał się corocznym rytuałem, z którego niechętnie rezygnujemy. Co najwyżej dostosujemy plany do możliwości finansowych – ocenił.
Firma Profitroom podała, że "Ogólnopolskie badanie gości hotelowych - wypoczynek 2020" przeprowadzono metodą panelu online w drugiej połowie kwietnia 2020 r.