Koncepcję przebiegu czternastu tras rowerowych opracował świętokrzyski urząd marszałkowski z udziałem środowisk rowerowych. Prace nad dokumentem trwały od 2019 roku.
W koncepcji zaproponowanych zostało do realizacji 14 korytarzy tras rowerowych. Składają się na nie: jedna trasa europejska – EuroVelo 11, dwie trasy krajowe: Wiślana Trasa Rowerowa i Green Velo oraz jedenaście tras regionalnych – poinformował PAP Piotr Kisiel, dyrektor departamentu edukacji, sportu, turystyki i spraw zagranicznych w Urzędzie Marszałkowskim w Kielcach.
Koncepcja uwzględnia budowę odcinków, które połączą już istniejące ścieżki z planowanymi. To pozwoli utworzyć spójną sieć połączeń dostępnych dla rowerzystów w każdym zakątku województwa. Zależy nam na tym, aby nowe inwestycje rowerowe w regionie były tworzone w nieco szerszej perspektywie, aby na etapie planowania samorządy łączyły ze sobą np. trasy gminne z regionalnymi. Dokument, który stworzyliśmy, ma to ułatwić – dodał.
Wiślana Trasa Rowerowa
Jedną z dróg rowerowych, która ma powstać w regionie, jest ponad 140 km Wiślana Trasa Rowerowa. W około 80 proc. ma ona zostać poprowadzone na koronie wałów przeciwpowodziowych. Trasa ma przebiegać od miejscowości Błotnowola w gminie Nowy Korczyn aż do granicy z województwem mazowieckim w okolicach miejscowości Ostrów w gminie Tarłów.
Liczymy, że tę inwestycję będziemy mogli realizować np. w ramach dofinansowania z programu Polska Wschodnia. W przypadku innych zadań zakres realizacji zależeć będzie m.in. od ilości pozyskanych środków m.in. z UE. Liczymy, że koncepcja, która przygotowaliśmy, będzie przydatna dla samorządów i ułatwi im przygotowywanie dobrych projektów – dodał Kisiel.
Pomocne mogą być także dofinansowania z programów państwowych. W ramach Programu Inwestycji Strategicznych Polskich Ład będzie rozwijana regionalna trasa rowerowa nr 160 - jedyna trasa rowerowa zaprojektowana w formie pętli. Jej głównym zadaniem jest połączenie ze sobą najpopularniejszych miejscowości zlokalizowanych wokół Łysogór, najwyższego pasma Gór Świętokrzyskich.
Związek Gmin Gór Świętokrzyskich na realizację tej inwestycji otrzymał 20 mln zł dofinansowania z Polskiego Ładu. Planowane jest wybudowanie około 20 km dróg rowerowych. Docelowo trasa ma mierzyć ponad 50 km.
W koncepcji wskazano, że warunki geograficzne województwa świętokrzyskiego: duże obszary leśne oraz ukształtowanie terenu z dużą liczbą wzniesień, mogą sprzyjać rozwojowi w regionie kolarstwa górskiego.
Single tracki
W Górach Świętokrzyskich powstały już pierwsze tzw. single tracki. W 2021 roku dzięki współpracy Stowarzyszenia Ostrower z Nadleśnictwem Łagów i gminą Waśniów powstał projekt "Jeleniowskie Ścieżki".
W ich skład weszły dwie trasy zjazdowe: "Świst" i "Trzygłów" oraz jedna podjazdowa "Strumyk". Ich długość waha się między 1900 m a 2100 m a przewyższenia to ok. 200 m. Podjazd liczy 2600 m. Trasy zlokalizowane są w zachodniej części Pasma Jeleniowskiego Gór Świętokrzyskich na terenie gminy Waśniów.
W centralnej części Polski nie ma drugiego takiego miejsca. Chociaż nasze góry nie są wysokie, to jazda przygotowanymi trasami naprawdę daje dużo frajdy. Atutem jest ich duża różnorodność: od gładkiej nawierzchni, przez fragmenty pełne naturalnych korzeni i twardych skał świętokrzyskich gołoborzy, po mostki i hopki zbudowane z materiałów pozyskanych z najbliższego otoczenia. Kolejnym plusem jest to, że taka infrastruktura powstała w centralnej Polsce, już widzimy, że cieszy się sporym zainteresowaniem wśród entuzjastów tego typu aktywności z różnych części kraju – powiedział PAP członek stowarzyszenia Ostrower Tomasz Kosiak.
Nieoficjalna premiera tras miała miejsce jesienią ubiegłego roku. Oficjalne otwarcie zaplanowano 24 kwietnia, będzie mu towarzyszyć pierwsza impreza sportowa Jeleniowskie Enduro MTB. Podczas wydarzenia zaprezentowana zostanie także nowa trasa "Świętowit".
W ramach opracowanej koncepcji w województwie świętokrzyskim zinwentaryzowano 103 szlaki rowerowe o łącznej długości ok. 4 tys. kilometrów.