Jeśli głębokość bieżnika jest zbyt mała, może dojść do groźnego aquaplaningu (po wjeździe w wodę koła tracą przyczepność). Nieprawidłowe ciśnienie w oponach również jest niebezpieczne. Rekomendowane ciśnienie powietrza, w zależności od obciążenia pojazdu znajduje się zwykle w instrukcji obsługi lub na plakietce przy drzwiach. Jeśli opony poddawane są nadmiernemu obciążeniu przez dłuższy czas, mogą się przegrzać i ulec uszkodzeniu, w niektórych przypadkach może dojść nawet do ich wybuchu.

Reklama

Należy również pamiętać o głębokości bieżnika. Nie powinna wynosić mniej niż 3 mm, w przeciwnym razie skuteczność opon na mokrej nawierzchni będzie znacznie obniżona, co przekłada się choćby na znacznie wydłużona drogę hamowania w czasie deszczu. Warto też spojrzeć na krawędź opony. Jeśli zauważymy w niej wgniecenia lub nacięcia, powinniśmy niezwłocznie udać się do wulkanizatora celem sprawdzenia, czy nie stanowią one zagrożenia dla naszego bezpieczeństwa na drodze.

Eksperci firmy Continental radzą również, by sprawdzić opony w przyczepach campingowych. Oprócz utrzymania właściwego ciśnienia powietrza w oponach, należy mieć na uwadze również ich wiek. W przypadku przyczep, które można ciągnąć z prędkością maksymalnie 100 km/h, przepisy dopuszczają wykorzystywanie opon maksymalnie przez 6 lat. Ich wiek liczony jest od daty produkcji, a nie pierwszego montażu.

Wiek opony można sprawdzić dzięki specjalnemu numerowi (DOT), który jest umieszczony na ścianie bocznej każdej opony. Czterocyfrowy numer oznacza tydzień i rok produkcji. Na przykład, numer 2213 oznacza, że oponę wyprodukowano 22 tygodnia 2013 roku.