W pierwszym półroczu było o ponad 600 skarg mniej niż w tym samym czasie ubiegłego roku. Z danych Urzędu wynika, że m.in. 437 skarg dotyczyło odwołania lotów, 239 - ich opóźnień, a 26 - odmowy przyjęcia na pokład samolotu. Komisja Ochrony Praw Pasażerów, rozpatrująca w ULC skargi pasażerów, zauważa, że osoby podróżujące samolotami coraz lepiej znają przysługujące im prawa.
ULC przypomina, że jeżeli lot jest odwołany, pasażer ma prawo do zwrotu kosztu zakupu biletu w terminie siedmiu dni. Ma też prawo do odszkodowania w zależności od długości trasy od 250 do 600 euro, o ile przewoźnik nie powiadomił go do 14 dni przed odlotem o odwołaniu rejsu. Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli lot odwołano z przyczyn niezależnych od przewoźnika, np. ze względu na złe warunki atmosferyczne.
W przypadku opóźnienia lotu przewoźnik musi się zaopiekować podróżnym, zapewnić mu posiłki i napoje w zależności od czasu oczekiwania, umożliwić wykonanie dwóch rozmów telefonicznych, przesłania dwóch wiadomości faksem lub e-mailem, a także zapewnić nocleg w hotelu, jeżeli wylot będzie następnego dnia. Pasażerowi przysługuje odszkodowanie, jeżeli przez opóźnienie przybędzie do miejsca docelowego podróży co najmniej trzy godziny po przewidzianej godzinie przylotu.
Jeśli linia odmówi wpuszczenia pasażera na pokład samolotu, wówczas przysługuje mu m.in. odszkodowanie oraz zwrot w terminie 7 dnu pełnego kosztu biletu lub zmiana planu podróży.