UTK podał, że w 2018 roku do urzędu wpłynęły 1384 zgłoszenia od pasażerów, to o ponad 200 więcej niż rok wcześniej.

Pasażerowie są coraz bardziej świadomymi konsumentami. Wiedzą, czego mogą oczekiwać w ramach usług oferowanych przez kolej. Większą świadomość przysługujących praw pokazuje wzrastająca liczba skarg składanych do urzędu - powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UTK Ignacy Góra.

Jak poinformował urząd, w 2018 r. blisko 25 proc. korespondencji od pasażerów do prezesa UTK stanowiły skargi dotyczące rozkładu jazdy. W tej kategorii mieszczą, się m.in. przypadki odwoływania pociągów i uruchamiania komunikacji zastępczej, niskiej punktualności wybranych składów, utraty skomunikowania na stacjach węzłowych czy zbyt długiego czasu przejazdu.

Niewiele mniej zgłoszeń (22 proc.) dotyczyło problemów z odpowiednimi warunkami podróży. Pasażerowie zgłaszali przede wszystkim awarie klimatyzacji lub ogrzewania w pociągach, awarie toalet, a także niewłaściwe zachowanie drużyn konduktorskich czy pracowników kas biletowych.

Jak podał UTK, 18 proc. pasażerów, którzy skontaktowali się z urzędem, skarżyło się na niesatysfakcjonujące decyzje reklamacyjne. Najczęściej dotyczyło to odmowy wypłaty odszkodowania za opóźnienia pociągów czy nieuwzględnienia odwołania od wezwań do zapłaty za brak biletu.

Problemy z zakupem biletów, niewłaściwym działaniem biletomatów czy zbyt długie kolejki do kas biletowych były tematem 12 proc. skarg pasażerów. Tyle samo skarg dotyczyło nieprawidłowości czy rozbieżności między informacjami podawanymi przez megafony a wyświetlanymi na tablicach.

Podróżni zgłaszali również błędy lub nieaktualną treść na tablicach kierunkowych pociągów. Skargi dotyczące innych zagadnień stanowiły ok. 11 proc. wpływającej korespondencji.

W 2018 roku UTK otrzymał 53 skargi dotyczące nieprawidłowej obsługi osób z niepełnosprawnością. Zgłoszenia dotyczyły braku pomocy lub urządzeń umożliwiających samodzielne przedostanie się na peron, niezapewnienia pasażerom bezpiecznych i higienicznych warunków przejazdu, oraz niewłaściwego zachowania obsługi pociągu.

W 2018 roku pociągami w Polsce podróżowało ponad 310 mln osób.