- Dzisiejsza decyzja ilustruje nasze ciągłe wysiłki na rzecz zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Nie tylko podróżnym w Europie, ale także podróżnym na całym świecie, ponieważ bezpieczeństwo lotnicze nie zna granic ani narodowości. Z przyjemnością ogłaszam, że Komisja Europejska mogła dziś usunąć wszystkich gabońskich przewoźników lotniczych z unijnego wykazu bezpieczeństwa lotniczego. Gabon był na liście już od 2008 r., więc bardzo dobrze, że możemy docenić wysiłki poczynione przez organy bezpieczeństwa lotniczego w Gabonie - powiedziała cytowana w komunikacie KE unijna komisarz ds. transportu Adina Valean.
Jak zaznacza komunikat, unijna lista bezpieczeństwa lotniczego nie tylko zapewnia utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa w UE, ale także pomaga liniom lotniczym, które na nią trafiły oraz ich państwom macierzystym w poprawianiu poziomu bezpieczeństwa w celu ewentualnego skreślenia z listy. Lista stała się ponadto istotnym narzędziem prewencji, gdyż motywuje kraje mające kłopoty z bezpieczeństwem do podjęcia odpowiednich działań zanim wpisanie na listę okazałoby się konieczne - podkreśla KE.
Po najnowszej aktualizacji lista obejmuje łącznie 115 towarzystw lotniczych, które obowiązuje zakaz korzystania z przestrzeni powietrznej Unii Europejskiej. 109 z nich potraktowano tak z powodu niedostatecznego nadzoru, jaki zaobserwowano w działalności urzędów bezpieczeństwa lotniczego 15 państw, gdzie towarzystwa te są zarejestrowane. Państwami tymi są Afganistan, Angola (z wyjątkiem towarzystw TAAG Angola Airlines i Heli Malongo), Republika Konga, Demokratyczna Republika Konga, Dżibuti, Gwinea Równikowa, Erytrea, Republika Kirgiska, Liberia, Libia, Mołdawia (z wyjątkiem towarzystw Air Moldova, Fly One i Aerotranscargo), Nepal, Wyspy Świętego Tomasza i Książęca, Sierra Leone oraz Sudan.
Ponadto sześć towarzystw objęto zakazem ze względu na ich własne niedociągnięcia - są to Avior Airlines (Wenezuela), Iran Aseman Airlines (Iran), Iraqi Airways (Irak), Blue Wing Airlines (Surinam), Med-View Airlines (Nigeria) i Air Zimbabwe (Zimbabwe).
Zakaz częściowy dotyczy trzech towarzystw, które mogą używać w przestrzeni powietrznej UE tylko niektóre typy swych samolotów. Są nimi samolot Let 410 UVP komorskiego towarzystwa Air Service Comores, dwa samoloty Tu-204 północnokoreańskiego towarzystwa Air Koryo oraz wszystkie samoloty Boeing 747 i Fokker F100 irańskiego towarzystwa Iran Air.