Nawigacja satelitarna trafia pod strzechy. Od kiedy technologia produkcji sprzętu stała się znacznie tańsza niż jeszcze kilka lat temu, w sklepach przybyło wiele nowych urządzeń. Jak grzyby po deszczu pojawiają się nowe, nikomu nieznane marki, które kuszą atrakcyjną ceną. Zaledwie kilka tygodni temu w hipermarketach można było kupić przenośny system nawigacyjny za niespełna 500 zł. Czy tak tani sprzęt jest coś wart? Do porównania wybraliśmy zatem nie tylko propozycje znanych marek, ale również tanie modele mniej rozpoznawalnych wytwórców.

Czy z nawigacją można liczyć na jazdę jak po sznurku?

Z pewnością tak, jakkolwiek im lepsza i dokładniejsza mapa w nawigacji, tym podróż jest wygodniejsza i bardziej komfortowa. Sprawdziliśmy kilkanaście urządzeń i uzyskaliśmy rozbieżne wyniki. Im dłuższa trasa do wyznaczenia, tym różnice stają się większe. Przy takich samych kryteriach szacowania drogi z Siedlec do Szczecina maksymalna różnica wyniosła ponad 80 km! Okazuje się, że krótsza droga wcale nie musi być lepsza. Im dłuższy dystans do pokonania, tym lepiej wybierać opcję trasy szybkiej, a nie krótkiej. Istnieje bowiem ryzyko, że system doprowadzi nas do drogi gruntowej. Planując zatem długą podróż, warto sprawdzić trasę z nawigacji z papierową mapą, by uniknąć niespodzianek.

W pierwszej części testu sprawdziliśmy urządzenia z popularnej klasy cenowej do 1500 zł. Tyle wystarczy, by wybierać wśród modeli z kompletem dokładnych map poszczególnych państw Europy. W kolejnym numerze przetestujemy droższe urządzenia.

Jak testowano nawigację ?

Każdą z nawigacji sprawdziliśmy w różnych warunkach. Podczas jazdy samochodem zwróciliśmy szczególną uwagę na szybkość reakcji urządzenia na zmianę kierunku jazdy, jakość wszystkich wyświetlanych informacji, komfort odczytu poszczególnych wskazań przy silnym oświetleniu słonecznym, jak i w nocy, a także na stabilność mocowania uchwytów do szyby. Zmierzyliśmy czas potrzebny do oszacowania czterech tras o różnej długości (do 100 km, 400 km, 600 km i ponad 1600 km): krajowych i międzynarodowej. Jakość odbiorników GPS sprawdziliśmy zarówno podczas jazdy samochodem, jak i w pomieszczeniu, gdzie dostęp do sygnału jest utrudniony.


Nawigacje przenośne - wyniki testu

Akira MM512
Cena: 579 zł

Niedroga nawigacja, którą można znaleźć w markecie. Jakość wykonania dobra. Szkoda, że sprzęt jest oferowany tylko z planem Polski i nie można dokupić dodatkowych map.

Brawo za szybką pracę i kalkulację trasy.

Minus za słabą antenę GPS.

Jakość wykonania, stabilny uchwyt mocujący do szyby, szczegółowa mapa Polski.

Brak wskazań 3D, słaby odbiornik GPS, brak możliwości dokupienia dodatkowych map.

Becker Traffic Assist 7934
Cena: 1399 zł

Świetnie wykonane urządzenie dostępne jest z pełnym pakietem map Europy. Przyda się dokładny plan Polski MapaMap. Sterowanie nie sprawia problemów, choć przełączanie pomiędzy dwoma mapami to dyskomfort dla użytkownika.

Jakość wykonania, czytelne wskazania seryjnej mapy Europy, dokładna mapa Polski MapaMap.

Funkcjonalność planu Polski, konieczność przełączania pomiędzy dwoma mapami.

Navroad NR350
Cena: 1199 zł

Atutem jest pakiet map 41 krajów Europy i świetne wskazania drogi podobne do TomToma. Na dodatek imponująca baza fotoradarów i miejsc postoju drogówki. Minus to kiepski uchwyt i brak opcji krótkiej trasy.

Świetne wskazania, jakość wykonania, pakiet map, cena, baza fotoradarów i miejsc postoju drogówki.

Niezbyt solidny uchwyt mocujący do szyby, brak opcji trasy krótkiej.

Clarion MAP370EEu
Cena: 1499 zł

Dobrze wykonana nawigacja z kompletem szczegółowych map regionu i przydatną siecią głównych dróg Europy. Dobra obsługa i szybka praca sprzętu. Słabe strony urządzenia to mało stabilny uchwyt i skromna funkcjonalność polskiej MapyMap.

Wskazania drogi, dokładna mapa Polski, szybkość pracy, jakość wykonania, wyposażenie.

Niestabilny uchwyt mocujący do szyby, utrudniony dostęp do regulacji głośności, brak historii celów w MapieMap.

Copernicus Auto Navi 3000
Cena: 999 zł

Przeciętne wskazania drogi i dość intuicyjna obsługa. Warto korzystać z częstych aktualizacji, które usprawniają pracę sprzętu. Copernicus jako jedyny za darmo aktualizuje mapy Polski co najmniej raz na miesiąc.

Czas kalkulacji trasy, częste, bezpłatne aktualizacje programu i planów.

Ograniczony zakres map, wolna praca, słaby odbiornik GPS, przeciętne wskazania, uchwyt mocujący.

Delphi Grundig NAV210E
Cena: 1299 zł

Nawigacja wymaga konfiguracji przy użyciu komputera PC przed pierwszym zastosowaniem. Atutem jest bardzo szybka praca i kalkulacja trasy. Minus to konieczność przełączania pomiędzy mapami, co jest mało wygodne.

Komplet map Europy, krótki czas kalkulacji trasy, szybka reakcja na zmianę kierunku jazdy.

Uchwyt do szyby, konieczność konfiguracji, przełączanie map poszczególnych regionów.

Garmin NUVI 200
Cena: 999 zł

Oto świetna nawigacja wyróżniająca się doskonałą jakością wykonania. Wskazania są bardzo dobre, a obsługa nie sprawia problemów. Słabe strony to ograniczony zakres map. Kto potrzebuje pełnej mapy Europy, powinien wybrać droższą wersję.

Jakość wykonania, stabilny uchwyt mocujący, czytelne wskazania, szybka kalkulacja trasy.

Ograniczony zakres map: do wyboru plan Polski lub pakiet kilku krajów. Europa za wysoką dopłatą.

GO Clever Navigator 3520
Cena: 699 zł

Jakość wykonania bez zarzutu. Ekran jest czytelny, jakkolwiek przydałby się lepszy dostęp do regulacji jasności. Rozczarowuje brak dodatkowych map. GO Clever jest oferowany tylko z planem naszego kraju.

Regulacja głośności, szybka kalkulacja trasy, szczegółowa mapa Polski.

Brak innych map w ofercie, kiepska regulacja jasności ekranu, niewygodny uchwyt mocujący do szyby.

MIO C520
Cena: 1385 zł

Udany sprzęt imponuje jakością wykonania i bogatym wyposażeniem. Brawo za świetne wskazania i szybkość działania. Uwaga na mapy. Kompletny plan Europy wymaga dopłaty ok. 170 zł, więc warto go kupić.

Jakość wykonania, świetne wskazania nawigacyjne, bogate wyposażenie, szybkość działania, cena.

Nieprzemyślany dostęp do regulacji jasności i głośności. Wersja regionalna mało opłacalna.

My Guide seria 3000 AutoPilot
Cena: 999 zł

Sprzęt z regionalnym pakietem map oraz dodatkowym, szczegółowym planem Polski AutoPilot z drogami Europy. By zmienić mapę, trzeba wymienić kartę pamięci, co jest bardzo niewygodne. Przydałoby się także poprawić mocowanie do szyby.

Program z mapami Europy jest wygodny w obsłudze, szczegółowa mapa Polski.

Niewygodne przełączanie map, fatalny dostęp do obiektów turystycznych POI, słaby uchwyt.

TomTom ONE XL
Cena: 1369 zł

Udana nawigacja z bardzo dużym, panoramicznym ekranem. Szybkość pracy jest dobra, podobnie jak czytelne wskazania nawigacyjne. Rozczarowuje zakres map. Pakiet 9 krajów to za mało. Lepiej poszukać nawigacji z pełną mapą Europy.

Czytelny ekran, wygodna obsługa, szybkość pracy, bogate wyposażenie, czas kalkulacji trasy.

Utrudnione wyszukiwanie obiektów POI, ograniczenie tylko do regionalnej wersji map.

Trak GPS 210
Cena: 999 zł

Trak nie jest tani, zważywszy na ograniczony zestaw map. Jakość wykonania jest przyzwoita. Przeraża tylko wielki uchwyt mocujący. Plan Polski jest bardzo szczegółowy. Szkoda jednak, że producent nie oferuje map innych państw Europy.

Pomysłowa nakładka antyodblaskowa, szybkość pracy, szczegółowa mapa Polski.

Połyskliwy plastik, brak historii celów, brak oferty dodatkowych map cyfrowych.

To się opłaca?
Dobra karta pamięci
Jeśli nawigacja działa zbyt wolno, a system potrzebuje sporo czasu, by odczytać pliki zapisane na karcie pamięci, warto zmienić nośnik na lepszy. Przyczyną takiego działania sprzętu może być wolny transfer danych. Najlepsze modele oferują transfer danych na poziomie 40 MB/s. Komfortową pracę zapewniają już modele o szybkości odczytu czterokrotnie mniejszej niż 40 MB/s. Polecamy produkty znanych marek (np. Kingston, SanDisk, Toshiba). Lepiej unikać kart nieznanych producentów, gdyż trzeba się liczyć z większym ryzykiem ich uszkodzenia, co utrudnia korzystanie z nawigacji na co dzień. Po uszkodzeniu karty mapy trzeba wgrywać na nowo, co wymaga czasu.

Pytania i odpowiedzi

Nie używałem nawigacji przez kilka dni. Kiedy ponownie podłączyłem sprzęt w samochodzie, urządzenie miało problem ze znalezieniem satelitów GPS.

Kłopot ze znalezieniem sygnału GPS to normalne zjawisko, kiedy po raz pierwszy uruchamiamy nawigację, jak i włączamy po kilkudniowej przerwie. Najlepiej uruchomić sprzęt w miejscu, gdzie jest bezpośredni dostęp do otwartego nieba. Urządzenie łatwiej i szybciej odbierze sygnał GPS i prawidłowo zlokalizuje aktualną pozycję. Ta procedura jest szczególnie polecana użytkownikom samochodów z podgrzewanymi szybami przednimi.

Czy mapa głównych dróg Europy zawiera dokładne plany państw?

Nie. Na mapie uwzględnione są główne szlaki komunikacyjne, a także plany miast z siecią dróg przelotowych. Mapa oznaczona symbolem MRE zawiera mniej danych i dzięki temu jest sporo tańsza. Do sprawnego podróżowania po Europie powinna jednak wystarczyć.

Moja nawigacja jest wyposażona w system Windows. Czy mogę zatem wgrać do niej inny program nawigacyjny niż zainstalowany fabrycznie?

Teoretycznie jest to możliwe, ale wymaga specjalistycznej wiedzy. Programiści komputerowi powinni sobie z tym poradzić, ale trzeba zachować dużą ostrożność. Nie wystarczy bowiem wgrać nowy program. W trakcie używania mogą się pojawić komplikacje. Z tego też powodu specjaliści z poszczególnych firm potrzebują niekiedy kilku miesięcy pracy, by system funkcjonował bez przeszkód.

Czy mapa z Clariona pasuje do nawigacji Blaupunkta?

Nie pasuje! Producenci programów nawigacyjnych zadbali, by mapy nie pasowały do urządzeń konkurencji. Podobnie jest w fabrycznym sprzęcie. Mapa do nawigacji z BMW nie może być wykorzystana w Mercedesie. Celowe utrudnianie wynika nie tylko z praw autorskich, ale i potencjalnych zysków. Płyty można kupić u producentów sprzętu i map.

Tu możecie kupić nawigację GPS. Warto sprawdzić!

Tu znajdziecie pełne archiwum "Auto Świata". Polecamy.