Czteromasztowy szkuner Santa Maria Manuela pozostanie w Szczecinie do czwartku. Tego dnia pokład jednostki będzie otwarty dla zwiedzających.

Wybudowany w Lizbonie w 1937 r. żaglowiec był częścią portugalskiej białej floty i służył do połowu ryb. Został odbudowany i ponownie zwodowany w 2010 r. Obecnie służy on szkoleniu żeglarskiemu. Jednocześnie na pokładzie portugalskiej jednostki może się szkolić 50 osób.

Żaglowiec Santa Maria Manuela był jedną z 70 jednostek z 18 krajów, które brały udział w finale regat The Tall Ships Races odbywających się w Szczecinie od 5 do 8 sierpnia.

Jak poinformowało biuro prasowe regat, z szacunków organizatorów i służb wynika, że we wszystkich wydarzeniach wzięło udział łącznie ponad 2 mln mieszkańców i turystów. "Taka liczba w ciągu wszystkich dni przewinęła się m.in. przez Wały Chrobrego, Łasztownię bulwary, nabrzeża, Wyspę Grodzką i wszystkie miejsca wydarzeń towarzyszących. Należy przy tym pamiętać, że w tym roku bardzo rozrósł się obszar imprezy, daleko wykraczając poza Wały Chrobrego" - zaznaczono w przesłanym do mediów komunikacie.

Szczeciński finał zlotu wielkich żaglowców był największą w 2017 r. imprezą plenerową w Polsce. Miasto już po raz trzeci - podobnie jak w 2007 i 2013 roku - było gospodarzem The Tall Ships Races.

Podczas tegorocznych regat jednostki pokonały łącznie 1944 km. Międzynarodowe załogi wyruszyły 30 czerwca ze szwedzkiego Halmstad przez fińskie porty Turku i Kotka, litewską Kłajpedę, by zakończyć wyścig w polskim porcie.

Przyszłoroczne The Tall Ships Races rozpoczną się 11 lipca w Sunderland w Wielkiej Brytanii. Trasa regat będzie przebiegać przez duński port Esbjerg i norweski Stavanger. Finał zlotu zaplanowano na początku sierpnia 2018 r. w holenderskim mieście Harlinge.

The Tall Ships Races wrócą na Morze Bałtyckie w 2021 r. Rzecznik prezydenta Szczecina Łukasz Kolasa potwierdził w rozmowie z PAP, że miasto będzie aplikowało do Sail Training International o organizację finału regat po raz czwarty.

Regaty Wielkich Żaglowców są elitarnym spotkaniem wielu różnorodnych jednostek. Ich historia sięga roku 1938, kiedy to w Sztokholmie odbył się pierwszy zlot żaglowców z udziałem m.in. Daru Pomorza. Po wojnie po raz pierwszy regaty odbyły się w 1956 r. Polska bierze w nich udział od 1972 r.