Odwiedzający dawną stolice Japonii turyści, którzy zainstalowali na swoim telefonie aplikację z informacjami dla zwiedzających lub korzystają z przenośnych urządzeń elektronicznych wypożyczanych w hotelach i pensjonatach, będą dostawali automatyczne powiadomienia w języku angielskim i chińskim o lokalnej etykiecie. Informacji o zasadach właściwego zachowania udzielać mają również konsultanci patrolujący ulice na wyznaczonym obszarze. W wielu miejscach zawisną również plakaty informacyjne.

Reklama

Testowy program obejmie na razie ulicę Hanamikoji w dzielnicy Gion, gdzie znajduje się wiele tradycyjnych herbaciarni i historycznych budynków. Pilotaż zorganizowany przez ministerstwo ds. gruntów, infrastruktury, transportu i turystyki oraz władze Kioto potrwa do 8 grudnia, a następnie zostanie oceniony na podstawie nagrań z ulicznego monitoringu i kwestionariuszy wypełnionych przez mieszkańców.

To odpowiedź na zgłaszane przez miejscowych przypadki niewłaściwego zachowania wśród zagranicznych turystów. Mieszkańcy wskazywali m.in., że obcokrajowcy siadali i kładli się na ulicy, żeby zrobić zdjęcie, gonili za maiko, czyli młodymi kobietami kształcącymi się na gejsze, i bez pozwolenia robili im zdjęcia. Ponadto wchodzili na prywatne posesje, a nawet do domów, i wyrządzali szkody materialne.