Metro na świecie. Szanghaj a Warszawa. MAPY
1 16 linii, miliony miliony pasażerów dziennie. Metro w Pekinie jest najdłuższe nie tylko w Chinach ale i na świecie - mierzy aż 442 kilometry. Ale to nie wszystko - władze zapewniają, że rozbudowa sieci będzie trwać. W 2020 roku ma ona mierzyć już tysiąc kilometrów. Warto zaznaczyć, że metro w Pekinie jest nie tylko najdłuższe, ale i... najtańsze - jednorazowy przejazd kosztuje równowartość 0,24 euro, czyli około złotówki.
Wikipedia
2 To najstarsze metro na świecie, a przy tym jedno z najdłuższych - mierzy 408 kilometrów. Kilkanaście z 275 stacji znajduje się już poza administracyjnymi granicami miasta, co sprawia, że da się nim dojechać niemal wszędzie. Nic więc dziwnego, że codziennie korzysta z niego około trzech milionów podróżnych. źródło: probertencyclopaedia.com
Media
3 Pierwsza linia paryskiego metra została otwarta równo w 1900 z okazji wystawy światowej. Do dziś zbudowano 380 stacji, które z powodzeniem sprawdzają się w czasie podróży po mieście. Są jednak i tacy, którzy nie wspominają dobrze podróży po Paryżu z wykorzystaniem metra - a to ze względu na unoszący się na niektórych stacjach dość przykry odór.
Wikimedia Commons
4 Ateńskie metro nie należy do największych w Europie, bez wątpienia jest jednak jednym z podstawowych środków komunikacji. Mierzące 77 kilometrów i liczące trzy linie metro jest tylko o cztery lata młodsze od metra paryskiego. źródło: greece-athens.com
Media
5 Liczące 12 stacji i mierzące ponad 300 kilometrów moskiewskie metro słynie przede wszystkim z dwóch rzeczy: bogato zdobionych stacji, z płaskorzeźbami i mozaikami na ścianach, oraz z ogromnego obciążenia. źródło: moscow-hotels.net
Media
6 Historia wiedeńskiego metra sięga XIX wieku - jego zalążki powstały w 1898 roku. Do dziś wybudowano pięć linii metra, których łączna długość wynosi około 74 kilometrów. Około 2020 roku ma zostać rozpoczęta budowa szóstej linii. źródło: vienna.gr
Media
7 Bukaresztańskie metro wciąż jeszcze jest w budowie. Jednak już dziś mierzy ponad 50 kilometrów długości i przewozi dziennie setki tysięcy mieszkańców rumuńskiej stolicy.
Wikimedia Commons
8 Około pięciu milionów nowojorczyków dziennie podróżuje metrem. Sieć podziemnej kolejki w Nowym Jorku jest jedną z bardziej skomplikowanych na świecie. Z drugiej strony gdyby nie mierzące niemal 370 kilometrów metro, miasto stanęłoby w korku. źródło: speedymole.com
Media
9 Jedyna na Białorusi sieć metra w tym zestawieniu najbardziej przypomina Warszawę. W Mińsku działają dwie linie metra, a schemat ten ma zostać poszerzony o dwie kolejne linie - budowa pierwszej z nich ma ruszyć jeszcze w tym roku. Stacje mińskiego metra są - podobnie jak w Moskwie - bogato zdobione.
Wikimedia Commons
10 Trzy linie praskiego metra ułatwiają życie nie tylko mieszkańcom, ale i licznie odwiedzającym miasto turystom. Dziennie podróżuje nim półtora miliona osób. Żadne inne miasto w Czechach nie posiada metra. źródło: subway.umka.org
Media
11 Kijowskie metro, podobnie jak to w Moskwie czy Mińsku, przypomina nieco muzeum. Stacje oświetlają bogato zdobione żyrandole, a w tle często słychać ukraińską muzykę. W kijowskim metrze odbywa się również handel obwoźny. źródło: welcomeua.com
Media
12 Tokijskie metro to jedna z największych sieci na świecie. Mierzące ponad 300 kilometrów długości, wydłuży się do 800, jeśli doliczymy do niego skomunikowane z nim koleje naziemne. Sieć właściwego metra dzieli się na dwie części: większą, która należy do państwa, i mniejszą zarządzaną przez miasto. źródło: bento.com
Media
13 To jeden z najmłodszych i najszybciej rozwijających się systemów komunikacji miejskiej pod ziemią. A zarazem jeden z największych - długość 12 tras znacznie przekracza 400 kilometrów. źródło: echinaexpat.com
Media
14 Najstarsze metro w Ameryce Łacińskiej. Sześć linii metra ma zostać rozbudowanych, dojść mają także trzy kolejne. źródło: metrovias.com
Media
15 Na tym tle pojedyncza linia na mapie Warszawy wygląda dość skromnie. Czekamy na drugą linię! źródło: ztm.waw.pl
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję