Reklama
Reklama
Warszawa
Reklama

Metro na świecie. Szanghaj a Warszawa. MAPY

1 maja 2013, 13:22
Które metro jest najdłuższe? A które najstarsze? Które może się poszczycić największą liczbą przewożonych co rok pasażerów? Sprawdź!
Które metro jest najdłuższe? A które najstarsze? Które może się poszczycić największą liczbą przewożonych co rok pasażerów? Sprawdź! / Media
W oczekiwaniu na drugą linię jedynego w Polsce metra postanowiliśmy się przyjrzeć temu, czym dysponują największe światowe metropolie. Oto zestawienie schematów, które - jak na razie - mocno zawstydza Warszawę.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama
Reklama
Tematy:
Warszawa metro Paryż Nowy Jork Londyn Moskwa sieć metra linia metra praga Budapeszt Mińsk Szanghaj Tokio Pekin

Powiązane

Reklama

Komentarze (88)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów .
  • oficjalny
    2014-11-22 22:42
    Takie porównania są bez sensu bo te miasta porównawcze są kilka razy większe i ludniejsze od Warszawy .
    0
    zgłoś
  • warszawiak
    2014-08-18 08:19
    Tam jest Metro, tu jest podziemny tramwaj!
    0
    zgłoś
  • piotr 65
    2013-08-10 09:13
    co za baran napisał że w Moskwie jest 12 stacji brawo
    0
    zgłoś
  • tygrys
    2013-06-09 16:53
    warszawa odbudowana na łzach i krwi ludu polskiego dziś nim pomiatasz
    0
    zgłoś
  • Metro w Warszawie
    2013-05-05 09:08
    Warszawa nie ma czego się wstydzić!!!
    Jesteśmy dumni z naszego metra w Warszawie. Wybudowaliśmy go my Polacy własnymi rękoma. Warszawa pomimo zniszczeń w 100% jest dalej nasza stolicą.

    WPISZ W WYSZUKIWARKĘ : Metro w Warszawie
    0
    zgłoś
  • wes
    2013-05-04 18:59
    ,,,stolica europy,,,wiesniaki z peryferyjnej dziury,,,wystarczy spojzec na waszego ,prezydenta,,,az sie buta prosi,,,wiesniactwo,,,
    0
    zgłoś
  • Metro w Warszawie
    2013-05-04 10:36
    Warszawa nie ma czego się wstydzić a wręcz jesteśmy dumni z naszego metra w Warszawie. Wybudowaliśmy go my Polacy, pomimo zniszczeń w 100% naszej polskiej stolicy WARSZAWY.
    WPISZ W WYSZUKIWARKĘ : Metro w Warszawie
    0
    zgłoś
  • rodak
    2013-05-04 10:05
    Wpisz w wyszukiwarkę:

    Warszawa galeria zdjęć - Metro. Galeri
    0
    zgłoś
  • tele-wic
    2013-05-03 22:04
    Warszawa nie ma powodu do wstydu, bo w żadnym z wymienionych innych metropolii, miejskie urzędasy nie otrzymują tak wysokich gratyfikacji za nic nie robienie, jak w Warszawie. Bufetowa jest nie do pobicia!
    0
    zgłoś
  • wwwwwwwwwwww
    2013-05-03 21:35
    czy kto ma jeszcze jakieś złudzenia nad znaczeniem Polski na świecie? Mała wioska nad Wisłą.
    0
    zgłoś
  • mi;ro
    2013-05-03 16:41
    Sluchajcie ,,,Wymoczki i Wypierdki,,,Metro spelnia dwie bardzo wazne funkcie,,,Jedno to latwe przemieszczanie sie a drugie ,,Schron dla ludnosci cywilnej w czasie wojny,,,Wiec czy chcemy czy tez nie musimy budowac metro,,
    0
    zgłoś
  • Maria
    2013-05-03 13:14
    MAMY METRO W WARSZAWIE!!!
    Jest to Metro nam potrzebne. Warszawa stała się stolicą Europy środkowej i coraz więcej jest nas w tym mieście.
    Jesteśmy dumni już z tego co mamy.Wielu nam polakom źle życzy,robią to z zawiści albo z prozaicznego powodu.To są chorzy ludzie.
    Ty jesteś jakiś psychiczny, czy jak(LEKARZ !!!2013-05-03 12:08).
    Co???Już leki przestały działać i podszywasz się znowu pod lekarza?!
    Ty jesteś ale pacjentem lekarza, który przepisał tobie leki psychotropowe za słabe.
    0
    zgłoś
  • rodak
    2013-05-03 11:47
    Polacy są dumni z NASZEGO METRA W WARSZAWIE !!!
    Jest wyraźne nadużycie porównując nasze polkie metro do metropolii i pytać się czy mamy się czego wstydzić.
    NIE!!!
    Nie mamy czego się wstydzić, ponieważ po zgliszczach Polska się odbudowała a Warszawa była w 100 % w gruzach.

    To "zawdzięczaliśmy" między innymi sojusznikom (aliantom, ZSRR-nie pomogli Warszawie) a tego konsekwencją było zburzenie naszej stolicy na rozkaz zbrodniarza Hitlera, przez agresora Niemcy faszystowskie.
    0
    zgłoś
  • rodak
    2013-05-03 11:41
    Metro w Warszawie

    Historia

    Information icon.svg Osobny artykuł: Historia budowy metra w Warszawie.

    W 1925 r. podjęto pierwszą uchwałę o wybudowaniu metra w Warszawie, w 1927 r. zatwierdzono plany i rozpoczęto badania geologiczne. W 1929 r. utworzono Referat Kolei Podziemnej, który miał odpowiadać za budowę. Wielki kryzys lat 30. spowodował wstrzymanie prac. W 1938 r. Stefan Starzyński powołał Biuro Studiów Kolei Podziemnej, które zaktualizowało plany. Rozpoczęto budowę, którą jednak przerwał wybuch II wojny światowej. Zaraz po wojnie pomysł budowy metra lub SKM w Warszawie powrócił, ostatecznie jednak z niego zrezygnowano[10] .

    W 1950 r. rząd podjął uchwałę o budowie metra głębokiego w Warszawie. Budowę rozpoczęto na Pradze w 1951 r. na trasie, która miała przebiegać pod Wisłą, ale z powodu rosnących kosztów ograniczono ją w 1953 r. do odcinka doświadczalnego na Pradze. Wybudowano wówczas ogromną (prawie 7000 m³) komorę rozjazdową w rejonie szybu usytuowanego przy ul. Radzymińskiej, w pobliżu wiaduktu kolejowego, oraz tunel szlakowy o średnicy 6 m i długości 1270 m prowadzący od szybu przy ul. Naczelnikowskiej do wspomnianej wcześniej komory rozjazdowej. W 1957 r. ostatecznie zatrzymano prace.

    Do pomysłu budowy metra powrócono w 1974 r. Powstały techniczno-ekonomiczne założenia pierwszej linii metra[10]. W 1982 r. rząd PRL zawarł umowę z ZSRR o pomocy przy budowie Warszawskiego Metra. 23 grudnia 1982 r. rząd podjął uchwałę nr 266/82 o budowie pierwszej linii metra w Warszawie. 15 kwietnia 1983 r. budowa metra ruszyła. Konstruowanie pierwszego 11-kilometrowego odcinka Kabaty – Politechnika trwało z problemami 12 lat, aż do uroczystego otwarcia 7 kwietnia 1995 r. Po kolejnych 13 latach, 25 października 2008 r. budowa pierwszej linii metra została zakończona.
    0
    zgłoś
  • rodak
    2013-05-03 11:40
    Metro w Warszawie

    Wprowadzenie

    Metro warszawskie to stosunkowo młody system kolei podziemnej. Pierwszą uchwałę o jego budowie podjęto już w 1925 roku. Po przerwie spowodowanej II wojną światową prace nad budową głębokiego metra rozpoczęły się na początku lat 50. od strony Pragi, jednak w 1957 r. zostały definitywnie przerwane. Prace projektowe nad dzisiejszym metrem trwały od połowy lat 70. W 1982 roku Rada Ministrów zadecydowała o budowie pierwszej linii metra w Warszawie. 15 kwietnia 1983 wbito w ziemię pierwszy pal stalowy na budowie tunelu na Ursynowie. Tę datę uważa się za moment rozpoczęcia budowy metra[5].

    Pierwsza linia Metra Warszawskiego składa się z jednej linii przebiegającej przez dzielnice Ursynów (pierwsza stacja na os. Kabaty), Mokotów, Śródmieście, Żoliborz i Bielany (ostatnia stacja Młociny przy Hucie) (23,1 km, 21 stacji). Linia ta łączy południowe i północne dzielnice lewobrzeżnej Warszawy z centrum miasta. Czas przejazdu całej linii (od Kabat do Młocin) wynosi 38 minut 20 sekund. Pociągi kursują codziennie między 5.00 a północą, co kilka minut, w weekendy zaś do 3.00 rano. Z metra korzysta dziennie ok. 500 tysięcy pasażerów[6]. Metro Warszawskie zatrudnia ok. 1500 osób[7].

    Po 25 latach budowy, 25 października 2008, zakończono budowę pierwszej linii warszawskiego metra, oddając w tym dniu do użytku trzy ostatnie stacje (Stare Bielany, Wawrzyszew i Młociny). Zatem w ciągu 25 lat zbudowane zostały 22 stacje (razem ze stacją techniczno-postojową Kabaty). Pierwsza linia miała zostać uzupełniona w Śródmieściu o dwie dodatkowe stacje Plac Konstytucji i Muranów, plany te jednak wstrzymano.

    Warszawskie metro jest dostosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Na każdej stacji są windy lub pochylnie (głównie na stacjach na Ursynowie) umożliwiające przejazd na stację wózkiem. Jednakże 17 września 2008 roku na stacji Centrum miał miejsce wypadek. Filip Zagończyk, niewidomy, spadł na tory pod najeżdżający pociąg[8]. W wyniku wypadku amputowano mu nogę. To zdarzenie zwróciło uwagę na częściowe tylko dostosowanie warszawskiego metra do potrzeb osób niepełnosprawnych. Od 2011 roku krawędzie wszystkich peronów zostały oznakowane specjalnymi wypustkami, co ma ułatwić orientację przestrzenną osobom niewidomym
    0
    zgłoś
  • rodak
    2013-05-03 11:37
    A22 Wawrzyszew

    http://pl.wikipedia.org/wiki/A22_Wawrzyszew
    0
    zgłoś
  • rodak
    2013-05-03 11:35
    A20 Słodowiec

    http://pl.wikipedia.org/wiki/A20_S%C5%82odowiec
    0
    zgłoś
  • rodak
    2013-05-03 11:34
    A19 Marymont


    http://pl.wikipedia.org/wiki/A19_Marymont
    0
    zgłoś
  • rodak
    2013-05-03 11:33
    A18 Plac Wilsona

    http://pl.wikipedia.org/wiki/A18_Plac_Wilsona
    0
    zgłoś
  • rodak
    2013-05-03 11:32
    A17 Dworzec Gdański

    http://pl.wikipedia.org/wiki/A17_Dworzec_Gda%C5%84ski
    0
    zgłoś
Reklama

Zobacz więcej

Reklama