PKP Polskie Linie Kolejowe już stosowną umowę w sprawie modernizacji. O największym kontrakcie w historii tej spółki, jak zaznaczył prezes PLK Piotr Wyborski, poinformował w miniony piątek minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Reklama

Największa inwestycja kolejowa w Polsce

Inwestycja jest częścią większego przedsięwzięcia przebudowy połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii planowana jest rozbudowa linii kolejowych z dwóch do czterech torów.

Reklama

Podpisany w piątek kontrakt PLK z konsorcjum Torpol-Intop obejmuje m.in. rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice, przebudowę głównej stacji Katowice, remonty kilku istniejących przystanków oraz budowę trzech nowych. Druga umowa PLK z konsorcjum firm Trakcja, PPMT i Alstom ZWUS dotyczy modernizacji odcinka linii kolejowej Zabrzeg – Zebrzydowice na granicy państwa.

Reklama

"Dzisiaj podpisaliśmy największą obecnie realizowaną inwestycję kolejową w Polsce, właśnie tutaj, na Śląsku, za 5 mld zł (łącznie oba kontrakty w kwotach netto – przyp. PAP) - to są pieniądze w 80-85 proc. finansowane z Connecting Europe Facility (unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę – przyp. red.)" - mówił na briefingu na katowickim dworcu minister infrastruktury.

"Ta inwestycja kolejowa jest bardzo potrzebna: musimy stawiać na połączenia kolejowe; w taki sposób modernizować nasze linie, projektować nowe przebiegi, aby oddzielać ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego, żeby zostawić więcej miejsca na połączenia lokalne, żeby ludzie chcieli korzystać z kolei" – przekonywał minister Klimczak, podkreślając, że połączenie kolejowe w obrębie Katowic, które będzie przebudowywane, przebiega w części równolegle do trasy S86 Sosnowiec - Katowice, którą codziennie pokonuje ponad 112 tys. samochodów.

Przygotuj się na utrudnienia. "Liczymy na cierpliwość i wyrozumiałość"

Inwestycja bez wątpienia przyczyni się do komfortu podróżujących pociągami. Zanim to jednak nastąpi, może i będzie stanowić spore utrudnienie dla wielu osób. Nie tylko pasażerów, ale i okolicznych mieszkańców.

Część linii kolejowych na odcinku Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice leży w ścisłym centrum miasta. Przebudowana ma być także stacja Katowice, czwarta pod względem obciążenia ruchem w kraju, która odprawia ok. 450 pociągów na dobę. Po modernizacji jej przepustowość zostanie jeszcze zwiększona. Zmodernizowane mają być też stacje Katowice Zawodzie i Katowice Ligota. W ramach inwestycji powstaną nowe przystanki: Katowice Uniwersytet (w rejonie ul. Paderewskiego), Katowice Akademia (ul. Damrota/Francuska) i Katowice Kokociniec (ul. Szadoka), a obecny przystanek Katowice Brynów ma zostać przesunięty w rejon autostrady A4.

To również oznacza prace w ścisłym centrum stolicy Górnego Śląska. Tymczasem termin realizacji prac został określony na 48 miesięcy.

W tym okresie podróżni i mieszkańcu muszą się liczyć z utrudnieniami w związki z zamknięciami torów i zmienioną organizacją ruchu w rejonie przebudowywanych wiaduktów, które prowadzący roboty będą uzgadniać z PLK i władzami miasta. Wiceprezes jednej z firm zaangażowanych w modernizację nie krył tego, co w najbliższej przyszłości czeka pasażerów i mieszkańców: utrudnienia.

"Liczymy na cierpliwość i wyrozumiałość. Niestety każda budowa to są utrudnienia: musi być gorzej, żeby było lepiej. Zwłaszcza, jeżeli budujemy coś na istniejącej infrastrukturze, bo czym innym jest budowa nowej linii kolejowej czy nowej autostrady, natomiast tutaj mamy ruch pociągów, miasto, kolizje podziemnej infrastruktury” – tłumaczył wiceprezes Torpolu Konrad Tuliński.

Mniej uciążliwa powinna być warta modernizacja odcinka Zebrzydowice – Zabrzeg, która ma przede wszystkim "podnieść prędkość dla pociągów do 160 km/h dla pociągów pasażerskich".

Dla ułatwienia życia mieszkańcom i pasażerom Koleje Śląskie uruchomiły pod koniec ubiegłego roku serwis przebudowawezlakatowickiego.pl, który ma im pomóc w planowaniu podróży podczas modernizacji i rozbudowy linii kolejowych w regionie.