JAROSŁAW MAREK: Czym się kierować, wybierając internetowe biuro podróży? AGNIESZKA WÓJCIAK: Internetowe biura podróży to tzw. multiagenci, gromadzący na swoich stronach WWW oferty organizatorów wycieczek zagranicznych. Do sprzedaży i prezentacji ofert wykorzystują zaawansowane technologie związane z Internetem i sprzedażą na odległość. Podstawowym elementem bezpieczeństwa jest jego przynależność do Polskiej Izby Turystyki oraz innych organizacji potwierdzających wiarygodność spółki, takich jak np. IATA. Warto zwracać uwagę na nagrody, wyróżnienia przyznawane przez różne instytucje. Takie wyróżnienia od Prasy, Mediów Elektronicznych nobilitują, ale wymagają odpowiedniej skali i jakości działania i co za tym idzie, zwiększa się bezpieczeństwo dla podróżnego.
Internetowe biura podróży mają z pewnością bardzo wiele zalet, ale na pewno mają również - bądźmy szczerzy - także wady. Jakie?
Dynamika wzrostu w kanale internetowym świadczy, że ten rodzaj biur podróży przyjął się bardzo dobrze na rynku polskim i oferuje rodzimym turystom szerokie możliwości. Bez problemu można w jednym miejscu porównać niemal wszystkie oferty oferowane przez organizatorów. Mamy możliwość sprawdzić, jakie są wyjazdy na dogodny dla nas termin, z którego lotniska jest wylot, w jakiej okolicy znajduje się hotel. Możemy przejrzeć opinie i oceny innych klientów – użytkowników internetowych biur podróży, którzy wcześniej byli na interesującej nas wycieczce. Wadą na pewno jest brak bezpośredniego kontaktu z firmą. Jednak koncepcja biznesowa takich biur jak Travelplanet.pl niweluje tą niedogodność i jako jedyny internetowy pośrednik w sprzedaży usług turystycznych łączymy ze sobą sprzedaż za pomocą wszystkich kanałów komunikacji z klientem.
Jak szukać ofert i jak je wybierać, by nie wpaść w sieć internetu?
W przypadku portalu Travelplanet.pl jeśli mamy sprecyzowane oczekiwania co do oferty, najprościej będzie nam znaleźć wymarzoną wycieczkę, posługując się wyszukiwarką. Możemy też przeglądać najlepsze promocje umieszczone na stronie lub kierować się opiniami użytkowników. W przypadku kiedy jeszcze nie do końca wiemy, czego szukamy, możemy zadzwonić do doradcy Travelplanet.pl, który po analizie naszych preferencji zaproponuje najlepszą ofertę. Bardzo ważne jest, by wybierając wycieczkę w ten sposób, zastanowić się wcześniej, jaki typ wypoczynku preferujemy, ile chcemy spędzić dni na miejscu (to jest ważne, gdyż czas trwania wycieczki liczony jest wraz z przejazdem bądź przelotem), jaką opcję wyżywienia chcielibyśmy wykupić. Czasami warto wydać więcej na miejscu i mieć zapewnioną opcję all inclusive, czyli 3 posiłki dziennie i nieograniczoną ilość napojów alkoholowych i bezalkoholowych niż stołować się na własną rękę. Jeśli chodzi o podaną cenę, wcale nie musi ona być całkowitą opłatą. Warto się wcześniej dowiedzieć, czy aby biuro nie dolicza jakichś opłat dodatkowych.
Wybraliśmy już ofertę. W jaki więc sposób dokonuje się rezerwacji i jak można płacić za e-wycieczkę?
Rezerwacji wybranej oferty dokonuje się przez internet. Jeśli biuro oferuje taką możliwość, możemy zrobić to telefonicznie lub bezpośrednio punktów obsługi klienta. W zależności od biura za wybraną wycieczkę można zapłacić kartą kredytową i e-przelewem przez internet, przelewem tradycyjnym w banku, przekazem pocztowym na poczcie lub gotówką w punkcie obsługi klienta.
A co w przypadku niezadowolonego klienta? Czy i jak może reklamować nieudaną jego zdaniem wycieczkę? Również w internecie? Czy może istnieje możliwość spotknia się z przedstawicielem biura internetowego osobiście?
W przypadku wystąpienia reklamacji, na miejscu wycieczki należy zgłosić ją rezydentowi biura, które jest bezpośrednim organizatorem wyjazdu. Reklamację pisemną można złożyć również po przyjeździe, przesyłając listem poleconym do organizatora. Terminy przesłania i rozpatrywania przez biuro określone są w warunkach uczestnictwa danego organizatora. Jeśli biuro podróży posiada punkt obsługi klienta, wtedy reklamację można złożyć osobiście, wówczas nasz pracownik prześle ją w imieniu klienta bezpośrednio do organizatora.
Co zrobić, by uniknąć takiego rozczarowania? Czy można zaufać zdjęciom i recenzjom znajdującym się na stronie internetowej?
Lepiej jest nie opierać swojego wyboru jedynie na podstawie zdjęć dostępnych na stronie biura podróży. Zdarza się, że nie pokazują tego miejsca, w które się wybieramy, lub w najlepszym wypadku, są lekko podkoloryzowane. Warto więc bezpośrednio odwiedzić stronę internetową hotelu. Opinie i recenzje innych klientów faktycznie są dobrym uzupełnieniem oferty. Po powrocie samemu można wystawić rekomendację danej wycieczce, która będzie wskazówką dla następnych podróżników.