Podczas rozstrzygnięcia pierwszej edycji projektu tytuł "Polska Marka Turystyczna" otrzymało pięć miejsc, które - jak zaznaczył szef resortu - "będą promowane w sposób aktywny, nowoczesny i innowacyjny" , po to zachęcić turystów zarówno z Polski i jak i z zagranicy do odwiedzin. Tytuł ten otrzymały Bieszczady, Kraina Lessowych Wąwozów (okolice Kazimierza Dolnego, Nałęczowa, Puław), Śląsk Cieszyński, a także miasta Lublin i Toruń.
Oprócz tego wybrano sześć lokalizacji, które zdaniem organizatorów, czyli MSiT oraz Polskiej Organizacji Turystycznej, zasługują na miano "kandydatów" do markowego grona. Wyróżnienia otrzymała Jura Krakowsko - Częstochowska, Mazury Zachodnie, Puszcza Białowieska, Szlak wokół Tatr (m.in. trasa rowerowa na pograniczu polsko - słowackim), Ziemia Świętego Krzyża (w Górach Świętokrzyskich) a także miasto Zamość.
Jak zaznaczyli organizatorzy, laureaci i kandydaci zostali wybrani spośród 117 przysłanych zgłoszeń. Wszyscy, w szczególności kandydaci do tytułu "Polska Marka Turystyczna" otrzymają dostęp do zapewnionego przez MSiT wsparcia w postaci szkoleń, doradztwa eksperckiego, organizacji audytów, wizyt studyjnych czy badań dotyczących destynacji turystycznych.
Jak wskazał szef resortu, "w 2018 roku Polacy odbyli o 19 proc. podróży więcej niż w 2015 roku, a liczba turystów z zagranicy wzrosła o 17 proc. Dodał, że aby ten trend utrzymać, należy wzmocnić współpracę w zakresie turystyki na poziomie lokalnym. I właśnie m.in. po to powstał projekt "Polskie Marki Turystyczne - podkreślił Bańka.
Jak powiedział na poniedziałkowej uroczystości prezes Polskiej Organizacji Turystyki Robert Andrzejczyk, w 2020 roku na promocje miejsc, które otrzymały tytuł "Polskiej Marki Turystycznej" a także kandydatów wyasygnowano milion złotych. A to dopiero początek - zaznaczył.