Szczegółowe zapoznanie się z ofertą przed wyjazdem to absolutna podstawa, gdy wybieramy się na urlop i kupujemy wakacje w biurze podróży. Niestety sporo osób przeprowadza research dopiero kilka dni przed wyjazdem, pytając o opinie na temat danego hotelu na grupach. Niejednokrotnie odpowiedzi mogą być zaskakujące, jednak w takim przypadku na rezygnację często jest już za późno.
Co sprawdzić przed podpisaniem umowy z biurem podróży?
Pierwszą kwestią, jaką trzeba ustalić razem z partnerem lub inną osobą, z którą wybieramy się na urlop, są nasze oczekiwania. Pary, którym marzy się spokojny i romantyczny wypad we dwoje nie powinny rezerwować noclegu w typowym rodzinnym hotelu. Z kolei małżeństwa z małymi dziećmi mogą żałować wyjazdu, gdy okaże się że w wybranym miejscu nie ma żadnych atrakcji dla maluchów. To samo dotyczy lokalizacji. Nawet jeśli zdecydowaliśmy się na konkretny kierunek, warto sprawdzić, czy charakter danej miejscowości, aby na pewno pokrywa się z naszymi oczekiwaniami. W przeciwnym razie może się okazać, że para, która marzyła o spokojnym wyjeździe, trafi do typowo rozrywkowego i imprezowego kurortu.
Gdy ustalimy już na czym nam zależy, pora wybrać biuro podróży. Decydując się na wyjazd zorganizowany, trzeba koniecznie sprawdzić, z kim podpisujemy umowę. Wybierając większą firmę, ryzyko jej potencjalnego bankructwa chwilę przed planowaną datą wakacji jest raczej małe. Oczywiście nie oznacza to, że nie warto jeździć z mniejszymi touroperatorami. W takim przypadku konieczna jest jednak dodatkowa weryfikacja.
- W pierwszej kolejności sprawdzamy, czy biuro podróży ma wykupione ubezpieczenie i na jaką kwotę. Jest to o tyle ważne, że gdyby firma zbankrutowała, otrzymamy zwrot pieniędzy z tej puli lub zostanie ona przeznaczona na pokrycie kosztów wyjazdu. Biura podróży można sprawdzić na stronie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Zweryfikujemy tam zarówno wpis do rejestru organizatorów turystyki, jak i kwotę ubezpieczenia oraz okres jego obowiązywania.
- Jeśli zależy nam na dodatkowym sprawdzeniu biura, można zweryfikować, czy nie znajduje się w rejestrze dłużników na stronie krd.pl oraz w Biurze Informacji Gospodarczej.
- Poza tym warto sprawdzić opinie na temat wybranego touroperatora na grupach facebookowych, na forach oraz w opiniach Google.
Umowa z biurem podróży - zwróć uwagę na te zapiski
Wraz z umową otrzymamy opis wybranej imprezy turystycznej. Należy dokładnie się z nim zaznajomić, bowiem w razie wystąpienia jakichkolwiek niezgodności, będzie można ubiegać się o rekompensatę od organizatora. Przykładowo, osoby, które wykupują wakacje all inclusive, powinny sprawdzić, co to oznacza w danym przypadku. W niektórych hotelach występuje bowiem tzw. all inclusive light. W takiej wersji otrzymamy napoje zwykle wyłącznie do posiłków. Jeśli nie wczytamy się w opis, po przyjeździe do hotelu możemy być rozczarowani, że nie przysługuje nam pełen pakiet.
Znajomość zapisów zawartych w umowie pozwoli także na skuteczne składanie zażaleń. Jeśli w dokumencie znajdował się zapis o apartamencie z widokiem na morze, a otrzymamy pokój z widokiem na ulicę, możemy złożyć reklamację. Warto również pamiętać, że biura podróży ustalają standard hotelu na podstawie lokalnego prawa. Z tego względu hotel 4-gwiazdkowy w Egipcie będzie znacznie różnić się od 4-gwiazdkowego hotelu w Hiszpanii. Standard tego pierwszego będzie dużo niższy i trzeba mieć to na uwadze. Najlepiej samodzielnie sprawdzić opinie o danym obiekcie, bowiem zdjęcia, które przedstawi nam biuro podróży mogą być już nieaktualne.
O tych ryzykach trzeba pamiętać
Jeśli decydujemy się na wakacje z biurem podróży, należy być świadomym, że nawet kilka dni przed wyjazdem, operator może zmienić godzinę wylotu. Często bywa tak, że wyjazd, który miał trwać 7 dni, w praktyce potrwa 5, bo pierwszego dnia będziemy na miejscu późnym wieczorem, a ostatniego wrócimy do kraju wczesnym rankiem. Jest to ryzyko, które trzeba wziąć pod uwagę.
Każde biuro podróży ma obowiązek ubezpieczenia klienta w zakresie kosztów leczenia oraz NNW. W praktyce jednak nie obowiązuje żadna konkretna kwota, dlatego operatorzy oferują zwykle podstawowy zakres ochrony. Warto zatem sprawdzić kwotę ubezpieczenia i w razie potrzeby rozszerzyć polisę.
Co jeśli wyjazd nie spełnia naszych oczekiwań? Wszelkie zażalenia najlepiej zgłaszać od razu, bowiem w większości umów znajduje się zapis o obowiązku współdziałania. Oznacza to, że w takim przypadku mamy prawo zgłosić się do rezydenta lub zadzwonić do organizatora i przedstawić problem. Istnieje również możliwość zgłoszenia reklamacji po wakacjach. Mamy na to 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej.